روز هفتم جشنواره کن ۲۰۲۵ | جدول ستاره‌های منتقدان اسکرین دیلی ویژه‌برنامه‌های رادیو برای اولین سالگرد شهادت شهدای خدمت + زمان و شبکه پخش جایزه جشنواره فیلم کن ۲۰۲۵ برای نیکول کیدمن حسن پورشیرازی بوقچی تلویزیون شد فیلم‌سازان در جشنواره فضای باز می‌توانند از محیط‌زیست وام بگیرند نمایشگاه کتاب تهران تا اول خرداد ۱۴۰۴ فعال است رسیدگی به پرونده ایرنا و انصاف‌نیوز در دادگاه مطبوعات سریال جزرومد در شبکه نمایش خانگی عباس غزالی با سریال خاطره انگیز وضعیت سفید روی آنتن + زمان پخش دبیر جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان کیست تقدیر نمایندگان مجلس شورای اسلامی از فیلم موسی کلیم الله | آغاز اکران سیار موسی کلیم‌الله بازگشت «بچه‌مرشد» با فصل دوم | نوید در مسیر نجات زبان فارسی «ایده» موجب برتری هنرمند بر هوش مصنوعی می‌شود اگر بیهقی کارشناس دیتابیس دربار مسعود غزنوی بود برگزاری نشست «از حماسه‌های فردوسی تا ترانه‌های خیام» در دانشگاه سجاد مشهد | ادبیات، بستری برای اندیشه ورزی انتشار جدول اجرا‌ها و پوستر جشنواره تئاتر فتح خرمشهر نمایش ۱۰۶ فیلم کودک و نوجوان در مراکز کانون پرورش فکری
سرخط خبرها

بازگشت «بچه‌مرشد» با فصل دوم | نوید در مسیر نجات زبان فارسی

  • کد خبر: ۳۳۳۵۳۹
  • ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۱:۱۵
بازگشت «بچه‌مرشد» با فصل دوم | نوید در مسیر نجات زبان فارسی
تهیه‌کننده و مجری طرح انیمیشن «بچه‌مرشد» از آغاز فصل دوم این انیمیشن با محوریت حفظ زبان فارسی خبر داد. این مجموعه با تکیه بر معرفی قهرمانان ملی و پویش‌های فرهنگی، در تلاش است تا هویت ایرانی را به نسل کودک و نوجوان منتقل کند.

به گزارش شهرآرانیوز، امروز در شرایطی هستیم که کودکان در معرض بمباران رسانه‌ای و محتوای بی‌هویت جهانی قرار دارند؛ بنابراین تولید آثار فرهنگی بومی که به زبان، تاریخ و قهرمانان ملی بپردازد، ضرورتی انکارناپذیر است. انیمیشن «ماجرا‌های نوید» با محوریت شخصیتی الهام‌بخش، تلاش دارد پلی میان گذشته پرمایه و نسل آینده ایران بسازد. حالا این مجموعه محبوب با فصل دوم خود با عنوان «بچه‌مرشد ۲» بازگشته تا این بار با روایت استعاری از دزدیده‌شدن شاهنامه، کودکان را در مأموریتی فرهنگی برای نجات زبان فارسی شریک کند.

محمدرضا فرزادمهر، تهیه‌کننده و مجری طرح انیمیشن «بچه‌مرشد»، در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرانیوز، از آغاز پخش فصل دوم این مجموعه با عنوان «بچه‌مرشد ۲» خبر داد و از اهداف، ساختار و دستاورد‌های این پروژه فرهنگی سخن گفت.

وی اظهار کرد: انیمیشن «ماجرا‌های نوید» حدود سه سال است که در شبکه کودک صداوسیما در حال پخش است. این مجموعه داستان پسربچه‌ای پرانرژی، رؤیاپرداز و مسئله‌محور به نام نوید را روایت می‌کند که با الهام از قهرمانان فرهنگی، ادبی، هنری و ورزشی کشور، سعی در حل مسائل و مشکلات اطراف خود دارد؛ چه در سطح شخصی، چه خانوادگی و چه اجتماعی.

او ادامه داد: خط محتوایی اصلی این مجموعه، معرفی مشاهیر و الگو‌های ملی به کودکان و نوجوانان است تا از طریق یک واسطه جذاب به نام نوید، نسل جدید با ریشه‌های هویتی، تاریخی و فرهنگی خود آشنا شود. هر قسمت از این انیمیشن با یک پویش فرهنگی-اجتماعی همراه است که فراخوان آن توسط شخصیت نوید اعلام می‌شود و کودکان را به مشارکت فعال دعوت می‌کند.

فرزادمهر با اشاره به یکی از قسمت‌های فصل اول بچه‌مرشد گفت: در این قسمت، موضوع رفع ظلم و دادخواهی با محوریت شخصیت اسطوره‌ای کاوه آهنگر روایت شد. هدف این قسمت، آشنایی بچه‌ها با شاهنامه و مفاهیم عدالت‌طلبی در ادبیات غنی فارسی بود. نوید از کودکان خواست شاهنامه بخوانند و ویدئو‌های خود را ارسال کنند. درنهایت، بیش از ۴ هزار ویدئو از سراسر کشور دریافت و در شبکه کودک پخش شد.

به گفته وی، در فصل دوم یا همان «بچه‌مرشد ۲»، داستان با مفهومی استعاری ادامه می‌یابد. در این فصل، شاهنامه دزدیده می‌شود؛ روایتی نمادین از در معرض خطر قرار گرفتن زبان فارسی. کودکان در این قسمت با حفظ واژه‌های فارسی و پرهیز از کاربرد واژه‌های بیگانه، درراستای نجات گنجینه زبان فارسی مشارکت می‌کنند.

فرزادمهر همچنین به برگزاری جشن بزرگ افتتاحیه فصل دوم در منطقه کوهسنگی مشهد اشاره کرد و افزود: این جشن با حضور گسترده خانواده‌ها و هزاران کودک همراه بود و پویش فرهنگی جدید نیز به‌طور رسمی از دیروز آغاز شد. کودکان از سراسر کشور آثار خود را ارسال می‌کنند و شبکه کودک مانند گذشته آن‌ها را پخش خواهد کرد.

وی با تأکید بر اینکه استودیو توکا انیمیشن، صاحب امتیاز، طراح و مجری طرح «نوید» است، خاطرنشان کرد: ما برای هر قسمت متناسب با محتوای داستان، مشارکت‌کنندگان خاصی را جذب می‌کنیم. در پروژه «بچه‌مرشد»، شهرداری مشهد نقش مهمی در تولید انیمیشن، طراحی پویش و اجرای آن ایفا کرده است. این همکاری با سازمان صداوسیما و شبکه کودک نیز به شکلی مؤثر دنبال می‌شود.

فرزادمهر درباره روند تولید این انیمیشن گفت: هر قسمت پس از تأیید ایده، وارد مرحله نگارش سیناپس، طراحی استوری‌بورد، تولید ریل و سپس فرایند انیمیشن‌سازی می‌شود که بین دو تا سه ماه زمان می‌برد. مدت زمان هر قسمت بین پنج تا هشت دقیقه است و به صورت تیزر‌های پرتکرار در روز، حتی تا ده بار پخش می‌شود. این فرمت کوتاه، علاوه بر جذابیت برای کودکان، باعث افزایش بازپخش و دیده‌شدن بیشتر می‌شود.

تهیه‌کننده بچه‌مرشد افزود: آمار‌های شبکه کودک نشان می‌دهد که انیمیشن نوید یکی از محبوب‌ترین و پرمخاطب‌ترین برنامه‌های کودک تلویزیون است و هر بار که پخش شده، با استقبال بالا مواجه می‌شود. ما در پیام‌رسان شاد نیز یکی از پرجمعیت‌ترین کانال‌های کودک را داریم که بازتاب بالای این مجموعه را نشان می‌دهد.

فرزادمهر همچنین به موفقیت نوید در حوزه تجاری‌سازی محصولات فرهنگی اشاره کرد و گفت: نوید اکنون یکی از کاراکتر‌های محبوب ایرانی است که در نمایشگاه‌های نوشت‌افزار، پوشاک کودک، اسباب‌بازی و نساجی حضوری فعال دارد. محبوبیت نوید موجب شده تولیدکنندگان از این کاراکتر برای برندینگ محصولات کودک استقبال کنند.

به گفته وی، گروه مطالعاتی و پژوهشی مجموعه، مسئولیت بررسی، انتخاب و طراحی شخصیت‌ها و سوژه‌ها را برعهده دارد و با توجه به پیشینه غنی فرهنگی ایران در حوزه‌های مختلف، الگو‌های مناسب را برای اقتباس و معرفی انتخاب می‌کند.

گفتنی است؛ کارگردانی این پروژه بر عهده محمدمهدی محسنی است. در این مجموعه، حسین کاشی به عنوان شاعر و ایده‌پرداز حضور دارد و محمدمهدی خدارحمی نیز در ایده‌پردازی مشارکت داشته‌ است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->